Publicerat den 11 december 2024.
Hur skulle ett modernt väsen med lokal anknytning se ut? Den frågan fick mellanstadieelever i Kils kommun utforska under höstterminen. Resultatet blev kreativa berättelser som blev till film, stärkt samarbete och nya vänskapsband. Vi har intervjuat eleverna vars filmer vann tävlingen!
Under höstterminen har mellanstadieelever på Bodaskolan och Dallidens skola i Kils kommun deltagit i ett spännande filmuppdrag där de övat på att samarbeta, vara kreativa och ta initiativ.
Kreativa väsen med lokal anknytning
Uppdraget Väsen i Kil 3.0 gick ut på att skapa en film om ett modernt väsen med lokal anknytning till Kil. Uppdraget inleddes med en genomgång av klassiska väsen. Därefter fick eleverna arbeta i smågrupper och skapa sina egna berättelser. En av grupperna, bestående av Alina, Tuva, Vida och Lida, inspirerades av ett TikTok-fenomen och skapade Gnomen i Lillskogen.
– Det var kul att inte bara sitta i klassrummet. Vi fick vara ute och röra på oss samtidigt som vi jobbade med en skoluppgift där vi skulle komma på idéer. Det var roligt att få gå in i olika roller när vi spelade in, säger Alina.
Tuva fyller i:
– Vi har kommit varandra mycket närmare nu efter den här uppgiften. Nu umgås vi alla fyra och hittar på saker tillsammans. Uppdraget gjorde att man fick nya nära kompisar.
En annan grupp, bestående av Julia, Line, Malick och Alwin, skapade ett väsen som fokuserade på att minska nedskräpning.
– Det är väldigt skräpigt runt Boda och på fotbollsplanen, så vi tänkte att det skulle vara ett väsen som hjälper till att hålla skräpet borta, berättar Line.
Julia förklarar vidare:
– Karaktären heter Alf och är ett väsen som städar upp. Han kan bli sur på dem som skräpar ner, men är också snäll mot dem som hjälper till att hålla rent.
Jury och proffsinspelning
Bidragen bedömdes av en jury, och två av de vinnande filmerna spelades in med hjälp av filmföretaget Make My Day. Alma och Ella vann priset i kategorin “årets bubblare” för deras kreativa väsen och förmåga i berättande och filmredigering.
För Malick blev grupparbetet en positiv upplevelse:
– När jag arbetar själv brukar jag inte komma på lika många idéer som när jag jobbar med andra. Jag var nervös att stå framför kameran, men det blev så mycket bättre än jag trodde. Jag är jätteglad och vill gärna göra det här igen.
Vernissagedag och filmpremiär
På vernissagedagen möttes eleverna från Bodaskolan och Dallidens skola utanför Kils bibliotek – förväntansfulla och lite nervösa. Under dagen fick de lyssna på berättelser om väsen, upplästa av Ann-Katrin Lybeck, och delta i ett väsenquiz.
– Berättarkulturen är viktig att föra vidare och en berättelse kan vara så nyanserad. Jag tycker att det är viktigt med berättande och att det tillför språkutvecklingen och ordförrådet så mycket, säger Ann-Katrin.
Dagen avslutades med filmpremiär! Värmlands bibliotekschefer och kulturaktörer, däribland Charlotta Magnusson, kultur- och fritidschef, var på plats för att ta del av elevernas kreativa filmer.
– Förmågan att förmedla en berättelse utvecklas genom att träna, och det här är ett roligt sätt att öva det på. Jag tror eleverna uppfattar det hela positivt och skapar ett ökat intresse när det kommer utifrån. Att få ett uppdrag motiverar eleverna, säger Charlotta.
Vill ni veta mer eller är nyfikna på att testa ett väsenuppdrag i er kommun? Hör av er till oss!
Se de vinnande bidragen här!
De vinnande bidragen finns nu tillgängliga på Framtidsfröns Youtube! Klicka på Youtube-länken i respektive film för att få upp filmen i helskärmsläge.