Från vänster: Liam, Anton, Signe, Edison och Tyra.
Publicerat den 13 december 2024.
Klassrummen förändras i takt med samhällets utveckling, och AI är en av de teknologier som redan nu gör avtryck. Men hur ser nästa generation på AI? I intervjuer med mellanstadieelever i Hammarö frågade vi dem om deras tankar kring AI och vad det kan innebära för framtiden. Här är några av deras reflektioner!
– Först blev jag lite nervös, men sen kom vi på att när AI och maskiner gör mer så kommer vi behövas för att styra AI:n och komma på vad den behöver göra, säger Liam i klass 5B på Bärstadskolan i Hammarö.
– Jag tror att AI kommer kunna öppna dörren som du har hemma, och på jobbet kommer det bara vara massa robotar. Eller det kommer att vara lite mer robotar, fast människan kommer fortfarande styra över robotarna. Sen måste vi komma ihåg att det var vi som skapade AI, berättar Anton i klass 4B på Mörmonskolan. Klasskompisen Signe fortsätter:
– AI kommer göra mycket av jobbet, men människan kommer fortfarande vara smartare. Till exempel lärare kommer nog inte ersättas av AI, för ibland gissar den bara. Igår såg vi på Lilla Aktuellt när en klass jobbade med AI, och då sa de att ibland gissar den bara för att den inte vet svaren, och det är inte jättebra.
– Det kommer vara mycket robotar som gör det som människor gör idag, men människor kommer kunna jobba som robotmekaniker, säger Edison i klass 4B på Bärstadskolan. Klasskompisen Tyra har en annan idé om vad människor kommer kunna jobba med:
– Robotarna kommer göra väldigt mycket i framtiden. Jag tror att människor kommer jobba med lite konstiga saker, typ om robotar kommer laga mat så kommer det att finnas personer som jobbar med att provsmaka maten.
Workshop om AI i mellanstadiet
Är du intresserad av hur du kan integrera AI i din undervisning på mellanstadiet? Missa inte vår hybridworkshop “AI i praktiken för pedagoger i åk 4-6”, som genomförs den 8 januari på GoTo10 i Linköping och online.
Under dagen presenterar Linköpings Universitet sin senaste forskningsrapport om AI i mellanstadiet, följt av praktiska insikter från pedagogen Martin Sörensson. Du får både ta del av forskningsresultat och prova på AI-verktyg som kan integreras i din egen undervisning. Även Kristina Alexanderson deltar och kommer att diskutera stöd och verktyg för AI-kompetensutveckling i skolan.
Anmälan krävs både för fysiskt och digitalt deltagande.