Kreativt elevprojekt lockar fram berättarglädje

Publicerat den 19 november 2024.

För åttonde året i rad har Framtidsfrön genomfört det uppskattade projektet Skapa en bok, där elever i årskurs F–9 i Värmland får utveckla sin kreativitet, samarbetsförmåga och företagsamhet. Under höstterminen skapade eleverna egna böcker som trycktes i hårdpärm – ett arbete som kulminerade i att de själva fick sälja sina böcker på Värmlands bokfestival. 

Årets tema: Må bra 

Årets tema för bokprojektet var “Må bra”. Inom temat fick eleverna fritt välja format – noveller, diktsamlingar, fotoserier eller något helt annat. På Kyrkebyskolan inledde Anna Grenhages fjärdeklassare med att utforska vilka känslor som förknippas med välmående. 

– Vi funderade på vad som får oss att må bra och hur vi kan förmedla det till andra. Det resulterade i dikter, tips, sagor och berättelser, berättar Anna. 

På Vallagärdets skola valde årskurs 5 att ge sin bok en praktisk tvist. 

Vilja i årskurs 5 på Vallagärdets skola.

– Vår bok heter “Recept på bra dagar”. Eleverna fick fundera på vad som gör en dag bra. Det var inte de stora sakerna, utan små vardagsögonblick som att hänga med pappa på stan, mysa med vänner eller krypa upp i soffan. Sedan skapade de recept av det, som “en mamma, en pappa, fyra kantareller och en skog”, berättar läraren Hanna Nyström. 

För Vilja, som går i Hannas klass, var det roligast att skriva om vad hon själv mår bra av. 

– Jag mår bra av att vara med mina djur och syskon. I mitt recept för en lyckad dag skrev jag om att sova över hos kompisar, säger Vilja. 

På Vargbroskolan började projektet lite trevande i årskurs 9, men snart växte entusiasmen. 

– I början var några tveksamma, men när vi hörde temat och att vi fick skriva fritt inom det, blev det kul. Vår bok heter “Gôtt” och handlar om olika anledningar till varför vi mår bra. Jag skrev om att resa, för det är en av mina favoritsaker, säger Tuva i årskurs 9. 

Carina Nordgren, lärare för årskurs 9 på Vargbroskolan, beskriver hur projektet har gett eleverna möjlighet att reflektera över sitt eget välmående.

– Att eleverna har fått sätta ord på det de tänker och känner, och fått fundera på vad som är “må-bra” för dem själva, har varit värdefullt. De har fått reflektera över vad de mår bra av och vad de behöver i sina liv, säger Carina.

Hållbar utveckling i fokus 

Projektet är ämnesövergripande och kopplat till FN:s globala mål för hållbar utveckling, särskilt mål 3: God hälsa och välbefinnande. På Södra Råtorps skola har arbetet gjort intryck på de yngre eleverna. 

– Det har varit roligt, och vi har lärt oss mycket om både de globala målen och om att må bra, säger Elsa i årskurs 2. 

Efter att eleverna skrivit klart sina böcker skickades de till Votum förlag för tryckning. Därefter fick eleverna presentera och sälja sina böcker på Värmlands bokfestival – något många av dem sett fram emot. 

– En elev sa i morse: “Det här har jag väntat på hela året!” Så det har verkligen varit stort för dem, berättar Marianne Ahlstrand, lärare för årskurs 2 på Södra Råtorps skola. 

Robin Qvarfordt, pedagog för årskurs 9 på Vargbroskolan, lyfter fram hur eleverna växte under projektet – inte minst under bokmässan.

– Det har varit jätteroligt att se när vissa elever verkligen lever ut, på ett sätt de kanske inte gör annars. Bokmässan är ett jättebra exempel, där de fått gå runt och sälja sina böcker. Att se att de vågar ta för sig och prova nya saker är fantastiskt, säger Robin.

Några av eleverna fick dessutom gå upp på scen och berätta om bokskapandeprocessen, vad som får dem att må bra och läsa några utvalda delar ur sin bok. Axel, Emeline, Neah och Ninya i årskurs 4 på Kyrkebyskolan tyckte att det var pirrigt, men kul när de väl kommit upp på scenen.

Från vänster: Viktoria Grönkvist från Framtidsfrön, Axel, Emeline, Neah och Ninya i årskurs 4 på Kyrkebyskolan.

Från idé till verklighet 

Att arbeta mot en verklig mottagare och skapa en fysisk produkt har varit en av projektets styrkor, enligt pedagogerna. 

– Just att det blir något på riktigt, när de får boken i handen och inser att de varit med och skapat den, gör det meningsfullt, säger Anna Grenhage. 

Eleverna själva håller med. 

– Jag hoppas att de som köper boken ska må bra av att läsa den och tänka “wow”, säger Ninya i årskurs 4 på Kyrkebyskolan. 

För Hanna Nyström har det varit extra givande att se hur engagerade eleverna blivit.  

– Det roligaste har varit att se hur stolta de är över sina texter och över boken. De har haft ett fantastiskt driv och inte gett upp, säger hon. 

Projektet är ett samarbete mellan Framtidsfrön, Region Värmland och Votum Media.