Publicerat den 15 november 2024.
Under hösten har Framtidsfrön utfört elevworkshopen Framtidens förmågor på skolor i Hammarö. Vi var nyfikna på vad elever tyckte om workshopen en tid efter att den genomförts. Läs intervjun med några elever från Bärstadskolan och Mörmonskolan om vad de tänker kring framtiden och förmågor!
Elevworkshopen Framtidens förmågor riktar sig till elever i mellanstadiet och syftar till att motivera elever tidigt kring hur skola och deras yrkesframtid hänger ihop. Ellen går i klass 5B på Bärstadskolan i Hammarö och tyckte att workshopen var givande.
– Jag tyckte att det var roligt med grupparbetet och det var bra att vi gick igenom dom olika förmågorna som man skulle va bra på i framtiden: Kreativitet, social förmåga och digital förmåga.
Den ständiga tekniska utvecklingen ställer höga krav för framtidens arbetskraft, samtidigt som hållbarhetsfrågor kräver att vi ständigt kan tänka lösningsorienterat och i nya banor. Vid frågan om hur eleverna på Bärstadskolan tänker kring framtiden är tankarna delade.
– Allting kommer vara annorlunda, kanske att man inte ens behöver gå i skolan i framtiden. Man kanske lär sig av någon digital sak, typ ett lärochip, säger Liam i klass 5B.
– Det är ju ganska dåligt med miljön nu och i framtiden så kanske det kommer vara sämre, eller så kommer vi på något som gör att det blir bättre, säger Olivia i klass 4B. Hennes klasskompis Tyra tänker mer på robotar.
– Robotarna kommer göra väldigt mycket i framtiden. Jag tror att människor kommer jobba med lite konstiga saker, typ om robotar kommer laga mat så kommer det att finnas personer som jobbar med att provsmaka maten.
Social förmåga blir allt viktigare
När allt fler arbetsuppgifter automatiseras behöver vi människor vidareutveckla och bibehålla vår sociala förmåga. Olivia menar att det inte går att ta sig fram i livet om man inte kan arbeta tillsammans med andra. Vid frågan om hur man kan förbättra sin sociala förmåga sparas det inte på tipsen.
– Om man tycker det är jobbigt att prata inför många så kan man börja prata inför mindre antal personer och sen öka så kan man tillslut stå inför klassen. Om man måste öva på att lyssna ska man fokusera och koncentrera sig på den som pratar och inte göra massa andra saker och kolla på personen i ögonen, säger Liam.
Anton i klass 4B på Mörmonskolan tycker det är viktigt att kunna samarbeta.
– Om du ska spela en match då behöver du samarbeta. Eller om man ska göra en uppgift tillsammans, typ om man ska måla någonting och så vill den andra göra någonting och den andra vill göra en annan sak. Då är det ju bra att ta något som båda vill.
– Om någon inte förstår så kan man försöka förklara. Och det är viktigt att lyssna på andra så att man är med i samarbetet, säger klasskompisen Signe.
Kreativitet är mer än bara estetiska ämnen
En annan framtidsförmåga som eleverna får arbeta mycket med under elevworkshopen är kreativitet. Det finns många förutfattade meningar om vad kreativitet egentligen innefattar. Tyra säger att det handlar mycket om problemlösning.
– Om man har ett problem så behöver man komma på lösningar och inte ge upp allting. Det är ju inte bra. Man kan inte göra något om man bara ger upp, därför är det bra att vara kreativ. Man löser ju problem om man typ läser och inte förstår det man läser, då läser man ju om eller backar. Man går fram och bakåt.
Nicholas i klass 4B på Bärstadskolan menar att det handlar om att tänka i nya banor.
– Om vi inte kommer på nya saker så kommer världen liksom bara var samma. Man behöver utveckla och att saker blir bättre och bättre.
Många drömmar för framtiden
Som avslutande fråga fick eleverna i klass 5B på Bärstadskolan svara på om de hade några framtidsdrömmar, och det var det minst sagt inte brist på.
– Jag tänker att det ska vara gratis vård för alla människor i alla länder, säger Liam.
– Jag hoppas att det kommer bli mycket mindre krig och att vi kommer bättre lagar om vad som gäller, säger Elicia.
– …och att kvinnor och män har lika rättigheter i alla länder, lägger Charlie till.
– Jag vill åka jorden runt på motorcykel, säger Edith.
– Jag vill delta i OS och blir arkeolog, säger Ellen.
Vi riktar ett stort tack till alla elever som ville delta i intervjun och önskar er lycka till med era framtidsmål och drömmar!