Publicerat den 14 december 2023.
Elever i årskurs fem i Kils kommun har deltagit i en entreprenöriell tävling där förmågan att berätta stått i fokus. De skulle komma på en berättelse om ett modernt väsen och spela in den. En jury valde ut tre vinnande bidrag, som fick möjlighet att spela in sina berättelser med hjälp av en proffsfilmare. Såväl elever som pedagoger är väldigt nöjda med projektet och hoppas på att få göra det igen. Läs mer om projektet och se de vinnande bidragsklippen!
Veronica Persson är lärare på Vikstaskolan i Kil och har med sin årskurs fem deltagit i projektet Väsen i Kil 2.0, som pågått under höstterminen.
– Jag tycker att det varit väldigt spännande och givande, säger Veronica.
Arbetet inleddes med att prata om traditionella väsen och dess funktion i samhället förr i tiden. Eleverna fick bland annat lyssna på klassiska sagor om väsen på Kils bibliotek. Därefter fokuserade klassen på nutiden, och vad som kännetecknar Kil.
– En lektion handlade om att vi skulle komma på saker i helklass och skriva idéer på tavlan. Vi skrev specifika saker som var från Kil. Här finns det mycket epa-dunk, och en nisse är ett väsen, så vi slog ihop dom två och då blev det en epa-nisse, berättar Moa i årskurs fem på Vikstaskolan, som deltagit i projektet.
Ett nutidsväsen i närmiljön
Ledorden för att skapa berättelsen var nutid, närmiljö, ett modernt väsen och sensmoral. När grupperna väl hade kommit på sin idé var det dags att börja skriva manus och därefter öva på att framföra berättelsen utan att läsa innantill. Där tränade de på ögonkontakt med kameran, variation i röstläge och kroppsspråk och användning av rekvisita för att skapa den stämningen som de ville förmedla.
– Vi hade supermånga idéer och det här var typ den fjärde idén som vi kom på, men det var lite svårt att komma på en sensmoral, vilket gjorde att vi var tvungna att börja om flera gånger, säger eleverna Lucy, Ebba och Klara från Dallidens skola.
Totalt deltog sju klasser från tre skolor i Kils kommun. När alla bidrag hade skickats in bedömdes de av en jury och tre vinnande bidrag korades. Vinnarna fick sedan spela in sin berättelse med hjälp av en proffsfilmare från Karlstadsföretaget Make My day.
– Att få vara med och förädla elevernas filmidéer har varit kul och givande från början till slut! Eleverna har fått kunskap i hur man kan berätta en historia på ett effektivt sätt och fått en inblick i hur man rent praktiskt gör film från ax till limpa. För oss som företag är det superviktigt att få visa upp oss och presentera vilka yrken och arbetsuppgifter som finns. Dessa elever är ju kanske våra framtida kollegor! säger Rickard Alström, producent på Make My Day.
När filmklippen var klara bjöds klasserna in till vernissage på Kils bibliotek. Där fick eleverna delta i ett quiz om väsen, lyssna på berättelser och få boktips om böcker som handlar om väsen, och såklart se premiärvisning av de vinnande bidragen.
– Det har varit en givande process som mynnade ut i några minuters film. Eleverna har varit engagerade och motiverade hela vägen, men det har varit viktigt att påminna dem om att själva resan varit minst lika viktig som slutprodukten, avslutar Veronica.
Även Camilla Olsson, lärare på Bodaskolan, är nöjd med upplägget:
– Många elever har inte kommit i kontakt med dessa gamla berättelser förut, men det fångade verkligen deras intresse. Grupparbete är nyttigt eftersom man måste lära sig kompromissa i många olika situationer. Att lära sig att samarbeta är en viktig förmåga och det här var ett bra sätt att få öva på det, säger hon.
Projektet har möjliggjorts tack vare en investering av Ljungsbergsfonden.
Se de vinnande bidragen här!
Epa-nissarna av Moa Marelius, Alice Lundqvist och Caroline Bönström från Vikstaskolan.
Epa-nissarna handlar om små väsen som håller till i Kil. De rånar och gör bus till de som gjort något dåligt med miljö. Berättelsens budskap är tydligt, skräpa inte ner och gör bra miljöval!
Skolbråkaren Bror av Emma Wadelius, My Lundqvist, Clara Lundberg och Izabelle Karlsson från Bodaskolan.
Skolbråkaren Bror bor i skolans källare och har gjort det ända sedan skolan byggdes 1982. Skolbråkaren Bror tycker inte om när någon stör i skolan och kastar virus på de elever som inte sköter sig. Tänk dig för innan du stör dina klasskamrater.
Big-head av Lucy Elfvelin, Klara Hedlund och Ebba Steinlechner från Dallidenskolan.
Big-head har ett stort huvud och en liten kropp. Han dyker upp när någon ljuger och biter dem på halsen. Se till att prata sanning i fortsättningen annars kanske du får Bighead på halsen…