Vinnarna i tävlingen Världens bästa problemlösare

23 maj 2023

Låt oss presentera vinnarna i Världens problemlösare, en tävling där elever får lösa verkliga problem från våra samarbetspartners! Tävlingen pågick under höstterminen 2022 och vårterminen 2023 och hundratals elever runtom i Sverige har engagerat sig och skickat in bidrag.

Världens bästa problemlösare är en kostnadsfri tävling för elever i årskurs F-9 som ger dem möjlighet att arbeta entreprenöriellt och innovativt. Eleverna får arbeta med verkliga uppdrag från verksamheter utanför skolan och får öva på att ta initiativ, lösa problem och använda sin kreativitet. Tävlingen är en del av Framtidsfröns mest nedladdade läromedel Skarpa uppdrag.

Juryn gick igenom alla bidrag

Mängder av lösningar har skickats in och juryn, bestående av representanter från våra samarbetspartners, har efter noggranna överläggningar kommit fram till vilka bidrag som utses till vinnare. Nedan hittar du alla vinnande bidrag för respektive uppdragsgivare som valt att dela ut ett pris. En del uppdragsgivare delar ut pris till två vinnare, eftersom det blev lika i deras omröstning!

Dreamhack

Dreamhack gav eleverna i uppdrag att bredda deras målgrupp, så att de kan nå fler. Det vinnande bidraget skickade in en gedigen presentation med förslag om att inrätta en arkadhall, ha mer varierad musik, öka utbudet av varierad kost, ha en mer universell och minimalistisk merch, anordna cosplay för pensionärer, erbjuda spelkurser och tutorials för nybörjare, få tillgång till spel som inte lanserats ännu och föbättra innehållet i sina sociala medier. Vinnaren av Dreamhacks uppdrag är:

  • Mariebergsskolan, årskurs 7B, Motala, med motiveringen:
    “Eleverna visar genuint intresse och har gett genomtänka, realistiska och ibland vågade svar på frågeställningarna, en del som vi redan implementerat (t.ex osläppta spel som Counter-Strike 2 och Arkadhall) men också en del vi verkligen kan ta till oss. Bra jobbat!”

Embracer Group

Spelkoncernen Embracer Group gav elever i åk F-3 i uppdrag att skapa en ond och en god karaktär till ett spel, och elever i åk 4-6 skulle komma på ett spel som fick unga att röra på sig mer. Med lika många poäng i juryns röstning vann två bidrag; den första en spelvärd med en chickentaur som god karaktär. Hennes uppgift är att skydda alla chicken nuggets i värden från den onda karaktären Mr. Fries, som behöver chicken nuggets för att tillverka pommes frites, som han är beroende av. Karaktärerna bor i ett galet land där chicken nuggets växer på träd och pommes odlas genom röken från Mr. Fries fabrik. I världen finns även sjöar gjorda av ketchup och senap.

Den andra vinnaren ville skapa en app som kan användas vid fiske. Varje gång man fångar en fisk ska man ta kort på den via appen och får därmed poäng. När man har samlat ihop 150 poäng får man ett presentkort som kan användas till att köpa nya fiskedrag i en fiskeaffär.

Vinnarna av Embracer Groups uppdrag är:

  • Lillgårdsskolan, årskurs 3, Linköping, med motiveringen:
    “Starkt världbyggande, man blir väldigt sugen på att testa! Eleverna har varit väldigt påhittiga och skapat jätteroliga karaktärer har har på ett bra sätt beskrivit världen som karaktärerna lever i. Spelet har mycket potential, konstig på att bra sätt och stor chans att bli en snackis.”
  • Lammhultsskolan, årskurs 5B, Lammhult, med motiveringen:
    “Kul och kreativ idé att göra ett spel av en fritidsaktivitet. Eleverna har utvecklat en enkel spelidé som kan göra fiskandet till en ännu roligare hobby, och skulle locka fler personer att intressera sig för fiske. Ett spel som både lockar till friskvårdsaktivitet och lek!”

Majblomman

Majblomman behövde elevernas hjälp med att komma på en aktivitet där man kunde att samla in pengar för att hjälpa barn i närsamhället eller barn i andra delar av Sverige. Det vinnande bidragets lösning bestod av en aktivitetsdag för barn och unga, där de skulle få prova på sporter och idrottsaktiviteter som de kanske inte skulle ha möjlighet till annars. Genom att hålla priset lågt skulle fler barn och unga lockas till rörelse, samtidigt som Majblomman kunde samla pengar till familjer med ekonomiska svårigheter. Finansieringen skulle bestå av lokala företag som genom att bidra till dagen skulle få möjlighet att skylta med sina varumärken. Vinnaren av Majblommans uppdrag är:

  • Tolvåkerskolan 8B, Kävlinge, med motiveringen:
    “Att kombinera fysisk rörelse och samtidigt som barn och vuxna får mer kunskap om Majblomman är en enkel och mångsidig idé. Med det vinnande bidraget kan vi nå fler som vill sporta och få fler barn att röra på sig, något som vi verkligen vill uppmuntra. Det är ett sätt att må bra, skapa gemenskap och för vissa barn att hålla sig borta från dåliga kretsar. Vi gillar tanken och det sätter igång att man skulle haft något som Majblommans dag, där barn får göra roliga saker och samtidigt som de får kunskap om vårt arbete!”

Kompan

I lekplatstillverkaren Kompans uppdrag skulle eleverna designa en lek- och aktivitetsplats där barn i alla
åldrar kan leka, röra på sig och umgås. Även här fick två bidrag lika många poäng och hamnade på en delad förstaplats. I det första bidraget hade eleverna byggt upp sin lekplats i Minecraft. Lekplatsen hade ett pirattema och var uppbyggd i olika öar. Det andra bidraget hade istället ett djungelsafaritema, med en orm som balansbana och elefant vars snabel var en rutschkana.

Vinnarna av Kompans uppdrag är:

  • Mariebergskolan, årskurs 7A, Motala, med motiveringen:
    “Riktigt spännande lekplats med kul pirattema där produkterna har placerats på olika öar i vattnet. Bra variation på valet av lekutrustning samt att ni har tänkt på att det ska finnas något för alla åldrar och fysiska förmågor. Man ser att ni har samarbetat bra i gruppen och presentationen i 3D var mycket imponerande! Vulkanen med lava-rutscharna var riktigt inspirerande och något vi kommer att ta med oss i framtida lekplatsprojekt med pirattema. Ni har både en genomtänkt layout och en hög dos innovation, vilket gör att vi verkligen tycker om er lekplats och vi tror att barnen skulle göra det också.”
  • Näsbydalskolan, årskurs 6M, Täby, med motiveringen:
    “Mycket fin presentation med tydlig layout över lekplatsen. Tydligt presenterat i planritning och produktritningar av produkterna i olika vinklar! Era nytänkande idéer med knappspel med lampor, balansorm och elefant med tubrutschkana ut ur snabeln- var väldigt inspirerande! Man ser även att ni har samarbetat bra i gruppen och tänkt på att det ska finnas något för alla på er lekplats! Vi blev mycket imponerade och kommer med säkerhet få nytta av era idéer vid vår framtida produktutveckling och lekplatsutformning. Tack så mycket för en kreativt och proffsigt utformad lekplats.”

Lokaltidningen på plats vid prisutdelning

Trots över 350 inskickade bidrag lyckades sjundeklassarna på Mariebergsskolan i Motala knipa hem två av vinsterna. När Framtidsfrön var på plats för att dela ut priser och diplom deltog även lokaltidningen Corren, som skrev en nyhet om händelsen.

– Det är helt otroligt, jag blir jätteimponerad, säger Christina Svensson, mentor för en av klasserna, till Corren.

Läs hela nyheten här >>

Ett stort grattis till alla vinnare för era fantastiska bidrag och otroliga engagemang! Tack till alla elever som deltagit i tävlingen och till våra fantastiska samarbetspartners. Vinnarna kommer kontaktas av Framtidsfrön för att motta sina priser.

Tävlingen är avslutad, men du kan självklart fortfarande fortsätta lösa riktiga problem från företag och organisationer hela vägen tills att tävlingen öppnar igen höstterminen 2023!