
Publicerat den 11 april 2025.
Hur kan entreprenöriella kompetenser bidra till en mer hållbar framtid? Det är en av frågorna som står i fokus i Greenpreneur Teaching Academy, ett Erasmus+-projekt där vi tillsammans med internationella samarbetspartners utvecklar en utbildning för lärare. Målet är att ge pedagoger stöd i att koppla samman entreprenörskap och hållbar utveckling i undervisningen.
Vi är glada att kunna berätta att vi har blivit inbjudna att delta i Greenpreneur Teaching Academy, ett Erasmus+-projekt som kopplar samman entreprenöriella färdigheter med hållbarhet.
Tillsammans med våra samarbetspartners Lipka (Tjeckien) och Bantani Education (Belgien) utvecklar vi undervisningsmaterial och utbildningsprogram som ska hjälpa pedagoger att se sambandet mellan entreprenöriella och hållbara kompetenser, utifrån EU-kommissionens ramverk EntreComp och GreenComp.

– Vi ser fram emot att bidra med vår erfarenhet av entreprenöriellt lärande och hur det kan kopplas till hållbar utveckling. Projektet är en möjlighet att tillsammans med våra europeiska partners utveckla praktiska verktyg som kan stötta lärare i att inspirera elever till innovativt tänkande och hållbara lösningar, säger Sofia Talborn Björkvi, verksamhetschef på Framtidsfrön.
Redan i höst lanseras en onlineutbildning som underlättar för lärare att kombinera entreprenörskap och hållbarhet i klassrummet. Följ oss här och på våra andra kanaler för att ta del av arbetet inom Greenpreneur Teaching Academy!
Projektet är medfinansierat av Europeiska Unionen.