Publicerat den 24 maj 2024.
Under vårterminen har över 1000 elever från 10 värmländska kommuner arbetat med att ta fram nya miljövänliga innovationer i papp. Projektet kallas “Plast till papp challenge” och syftar till att främja entreprenörskap och innovation bland unga, samtidigt som uppdraget har en tydlig koppling till omvärlden.
Uppdraget var att hitta en produkt som idag produceras i plast, och sedan ta fram ett förslag på hur produkten skulle kunna tillverkas i papp istället. För att sälja in idén fick eleverna spela in ett filmklipp som skickades till juryn.
Av de över 120 bidrag som skickades in vann sex bidrag, vars klasser blev inbjuda till en heldag på Stora Ensos pappersbruk i Skoghall. I programmet ingick att eleverna skulle pitcha sina idéer live för produktutvecklare på företaget. Utöver det fick de även en guidad rundtur på bruket samt delta i en kreativ workshop.
Finslipade på pitch utanför skoltid
– När eleverna fick veta att de gått till final så finslipade de på sin presentation ordentligt. De har stannat kvar efter skolan och till och med träffats på fritiden och lagt ner sin själ i att göra en bra presentation. De har på eget initiativ gått till en annan årskurs och övat på sin presentation för att få feedback, så de har verkligen gjort ett kanonjobb, berättar Maria Hedelin, pedagog för årskurs 4 på Kvarnbergsskolan i Karlstad.
Viktoria Grönkvist är projektledare på Framtidsfrön och har drivit projektet. Även hon har märkt att eleverna varit engagerade.
– En viktig del i vårt arbete är att låta elever arbeta med uppgifter med en verklig omvärldsförankring. Både vi och lärare vittnar hur mycket motivationen till en uppgift ökar när den når utanför skolan. Samarbetet med Stora Enso har varit ett fantastiskt exempel på detta.
Uppdraget ökade elevernas miljömedvetenhet
Uppdraget har en stark koppling till de globala målen för hållbarhet och har ökat elevernas miljömedvetenhet. Annie går i årskurs 4 på Fagerås skola och tycker att uppdraget har varit roligt.
– Jag tycker att jag har lärt mig mycket om vad som är bra och dåligt för miljön. Det roligaste med uppdraget har varit att man har fått lära sig mycket om papp och att lära sig vara framför kameran, berättar hon.
Bidrag tas vidare av produktutvecklare
Som sista programpunkt återstod att dela ut diplom till de vinnande bidragen. Av de sex vinnande bidragen valdes en ur respektive ålderskategori (årskurs 4-6 samt årskurs 7-9) som utmärkte sig lite extra när de pitchade sina produkter inför juryn. Dessa bidrag kommer en produktutvecklare från Stora Enso att titta på och ta deras prototyp till nästa steg i produktionsprocessen. George Ribaeus Beri satt med i juryn och fick i uppdrag att läsa upp bidraget i årskurs 7-9.
– Vi vill först börja med att säga att vi på Stora Enso är så imponerade av alla bidrag och att ni har valt att stå på scenen och presentera era idéer. En stor applåd till er alla!
Bidraget i kategorin 4-6 blev Kvarnbergsskolan 4A, vars grupp hade skapat en återförslutbar godispåse i papp. Motiveringen lyder:
“Bidraget har tydligt identifierat ett miljö- och vardagsproblem med ett fint samspel i presentationen där gruppens samarbete lyste igenom och bidrog med energi till alla i rummet. Bidraget har granskat marknaden och tagit en produkt och omvandlat den till en hållbar produkt i förnybara material. Helt enkelt en produkt som löser ett problem idag.”
Och för kategorin 7-9 valdes Rudskolan 7C, för deras idé om ett benskydd i papp. Motiveringen lyder:
“En kreativ och klimatsmart produkt som försöker kompensera en bransch som annars använder väldigt mycket plast. Idén är originell och presentationen var väldigt utförlig, både kring tillverkning och användning.”
Vi vill rikta ett stort tack till all engagerad skolpersonal som med sina elever deltagit i projektet, samt en stor applåd till alla elever som imponerat med sina bidrag! Projektet har möjliggjorts tack vare en investering av Ljungsbergsfonden.