”Det är viktigt att elever får vara kreativa och vågar ta för sig”

Mörmonskolan deltog i hälsoutmaningen ”Feel Good på Hammarö”.

Publicerat den 8 juni 2023.

Elin Borgert-Preiz & Tobias Walther är lärare på Mörmonskolan och har med sina elever deltagit i initiativet ”Feel good på Hammarö”. Här delar de med sig av sina erfarenheter av uppdraget.

Hammarö kommun arbetar med att bli Sveriges friskaste kommun 2030. Under våren har elever i Hammarö kommun fått möjligheten att bidra genom att arbeta med hälsoutmaningen ”Feel good på Hammarö”. Läs mer om initiativet och de vinnande bidragen här.

Elin Borgert-Preiz & Tobias Walther, lärare på Mörmoskolan, fick genom sin chef reda på hälsoutmaningen och bestämde att tillsammans med sina elever anmäla sig. De valde att slå ihop åk 2 och 5 och skapa blandade arbetsgrupper – ett upplägg som de använt tidigare och som de kallar ”Tillsammans-tema”.

– Den äldre klassen på mellanstadiet blir som en fadderklass för klassen i lågstadiet. Det är ett sätt att lära känna varandra och skapa gemenskap och trygghet på skolan, säger Elin.

Kommunanställda presenterar uppdrag

För att starta upp arbetet visade Elin och Tobias upp två inspirationsfilmer för eleverna där de fick möta kommundirektören Caroline Depui som presenterade hälsoutmaningen och hälsokonsulent Pontus Folkesson som berättade om sitt arbete med att främja hälsa för hammaröborna. 

– Det var ett jättebra sätt att få i gång elevernas tankeverksamhet, de nappade på idén och blev nyfikna, berättar Tobias.

Eleverna fick sedan i uppdrag att komma på idéer och hälsoaktiviteter som skulle kunna ingå i en MåBra-månad anordnad av kommunen. Till en början fick de arbeta med öppna frågor och diskutera olika förslag med varandra.

– En del grupper hade väldigt många idéer, där fick vi hjälpa dem att välja en idé att arbeta vidare med. Det som var otroligt kul var att tvåorna tog så pass stor plats och att de tog för sig, säger Elin. Tobias instämmer:

– Ja, jag tänkte att tvåorna skulle vara mer tillbakadragna och att femmorna skulle ta mer plats, men det blev en jättebra fördelning och balans. De fördelade arbetsuppgifterna fint mellan sig i gruppen.

Under april månad fick eleverna tid att arbeta med uppdraget två pass i veckan. Eleverna fick sedan besöka kommunhuset, där de fick presentera sina MåBra- aktiviteter och prata med personer som jobbade där.

Skola-omvärld viktigt för motivationen

– Det var bra att eleverna hade en tydlig mottagare utanför skolan. Även om vi lärare alltid finns som mottagare, så tror jag att det är viktigt att eleverna får arbeta med uppgifter som har en mottagare utanför skolan, för att öka deras motivation och förståelse för samhället utanför skolans väggar, menar Elin

Att arbeta med entreprenörskap i skolan är något som de båda tycker är viktigt.

– Det är viktigt att de får öva på sina kreativa sidor. Att fantisera, våga ta för sig och våga säga det till vuxna i sin närhet. Det är viktigt att skapa miljöer där elever vågar! Vi pratar mycket om elevinflytande, och det här var ett jättebra upplägg att arbeta med det också, säger Tobias.

– Ja, och i det här upplägget med hälsoutmaningen så hade vi möjlighet att ta vara på elevernas idéer och göra något av det. Vi lärare får öva oss i att släppa lite på kontrollen och låta eleverna styra. Det är jätteviktigt, utmanande, men viktigt. De har ju så många idéer och ibland kanske vi vuxna kan vara lite för snabba eftersom vi kan vara lite låsta i vårt tänk, avslutar Elin.

Projektet har möjliggjorts tack vare en investering av Ljungsbergsfonden. Vill du veta mer om initiativet, eller vill skapa ett eget, skräddarsytt skarpt uppdrag i din kommun? Tveka inte att höra av dig till oss!